.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
لزوم تاکید ایران بر سهم 50 درصدی ایران در خزر

مهر: هوشنگ طالع در حاشیه برگزاری همایش بین المللی قفقاز در بستر تاریخ افزود: پذیرش سهم کمتر از 50 درصد به عنوان حق ایران در دریای مازندران در حکم تجزیه کشور خواهد بود.

وی با اشاره به قرارداد ایران و شوروی سابق در خصوص تقسیم دریای مازندران گفت: ‌در دو قرارداد 1918 و 1940 بین دولتهای ایران و شوروی، هر یک از طرفین به صورت 50-50 و به طور مشاع مالک دریای مازندران هستند.

طالع در پاسخ به این سئوال که عده ای معتقدند فروپاشی شوروی، این قراردادها را بی اعتبار کرده است، ادامه داد: پس از فروپاشی شوروی سابق، جمهوریهای 15 گانه تازه استقلال یافته در سالهای 1991 و 1992 در نشستهای آلماتی و مینسک رسما اعلام کردند که میراث برِ اتحاد جماهیر شوروی بوده و تمام قراردادها، بدهیها و دارایی های آن را می پذیرند.

این پژوهشگر تاریخ تصریح کرد: حال چهار کشور از جمهوری های یاد شده در حوزه دریای مازندران قرار داشته و می باید قرارداد ایران و شوروی سابق در خصوص این دریا را محترم شمارند.

هوشنگ طالع اظهار داشت: کشورهای یاد شده باید 50 درصد سهم شوروی سابق را بین خود تقسیم کرده و سپس برای تعیین رژیم حقوقی جدید دریای مازندران، با دولت ایران که مالک 50 درصد دیگر این دریاست وارد مذاکره شوند.

وی با اشاره به اینکه روند مذاکرات ایران و کشورهای حاشیه دریای خزر در خصوص تعیین رژیم حقوقی دریای مازندران قابل قبول نیست، افزود: باید به این نکته توجه داشت که هرگونه تغییر در سهم 50 درصدی ایران در این محدوده در حکم تجزیه کشور خواهد بود.

طالع با اشاره به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، یادآور شد: حتی قانون اساسی به مجلس شورای اسلامی نیز اجازه تغییر در مرزهای ایران را نداده است.

این پژوهشگر تاریخ با بیان اینکه مجلس تنها حق دارد در تغییرات جزئی مرزی آنهم اگر به سود ایران باشد اظهار نظر کند افزود: هرگونه تغییر در مرزهای آبی، خاکی و هوایی ایران طبق قانون اساسی باید به همه پرسی گذاشته شده و هیچکس صلاحیت تصمیم گیری در این خصوص را نخواهد داشت.

طالع در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه با توجه به جایگاه ضعیف دیپلماسی ایران در سطح بین المللی باید در خصوص رویدادهای جهانی واقع بین بود، اظهار داشت: به نظر می رسد بهترین راهکار موجود در خصوص مذاکرات دریای مازندران، وقت کشی توسط ایران تا رسیدن فرصتی مناسب باشد.

وی تصریح کرد: دولت ایران باید در این مذاکرات ضمن اعلام مواضع خود به صورت صریح و شفاف در خصوص حق 50 درصدی خود، بدون امضای هرگونه توافقی، زمان را به نفع خویش بخرد.

طالع با اشاره به اینکه روسیه و دیگر کشورهای منطقه دریای مازندران به صورت "نرم" درحال تجاوز به حقوق قانونی ایران هستند، افزود: هرگونه اجبار، زور یا تجاوز به حریم مرزهای ایران بدون امضای هرگونه توافق بین دولت ها، مالکیت ایران را سلب نمی کند.

وی با انتقاد از سیاست "روسیه محور" ایران در دریای مازندران افزود: مطمئن باشید در صورت تاکید ایران بر حقوق قانونی خود در خصوص سهم 50 درصدی از دریای مازندران، آسمان به زمین نخواهد آمد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.132 seconds.